Themabericht mijn route: Tips en aanbevelingen

20 juli 2013 - Koblenz, Duitsland

Mijn route: Tips en aanbevelingen
Toen ik serieus ging nadenken over een voettocht naar Rome ben ik lid geworden van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome. Deze Vereniging heeft een informatieve website en geeft een boekje uit dat een prima basis vormt voor besluitvorming over de te volgen route.
Ik koos voor de meest Oostelijke route via de E8, de Romantische Strasse en de Via Claudia Augusta. In dit stadium (juli 2013) heb ik nog niet definitief besloten over mijn route door Italië.

Voor de specifiek geïnteresseerden geef ik, al naar gelang het vorderen van mijn tocht, in een aantal themaberichten specifieke informatie over de E8 (deel 1 en 2), de Romantische Strasse (deel 1 en 2) en de Via Claudia Augusta.
Ik krijg veel goedbedoelde adviezen over de routeplanning, met name over beperking van de afstanden. Mensen realiseren zich niet dat de etappes zijn opgebouwd al naar gelang de beschikbaarheid van overnachtingsadressen. Ik heb geleerd daarbij goed te kijken naar de afstand van/naar de route. Sommige uitbaters zijn daar in hun eigen voordeel erg optimistisch over. Het lijkt nergens over te gaan, maar aan het eind van de dag wegen de meters zwaar.
Verder maakt de E8 veel kronkels en lussen, natuurlijk om de route zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Sommige etappes worden daardoor erg, voor mij te lang. Ik heb besloten hier pragmatisch mee om te gaan en waar ik dit beter vond, stukken af te snijden, bijvoorbeeld door soms een fietsroute te nemen. Per slot van rekening leiden er vele wegen naar Rome en niet alleen de E8.
De weg vragen is een hachelijke zaak. Het is niet te geloven wat voor onzin sommige mensen er uitkramen in plaats van gewoon te zeggen ik weet het niet. Ik zocht mijn heil het liefst bij oudere mensen en ging bij twijfel voor de zekerheid op zoek naar een bevestiging.

1. Rosemarie Baumgarte:
    21 juli 2013
    Ik kan me zo goed voorstellen dat je onderweg worstelt met de route. Ik hoop je te zien op de informatiedag van de vereniging daar je de dezelfde route volgt die ik wil volgen in 2014. Maar voor nu: veel sterkte en ik vind je verslagen prachtig om te lezen. Ik blijf je volgen!