Themabericht: De E8 van Bad Godesberg naar Obernburg

8 augustus 2013 - Tauberbischofsheim, Duitsland

Nog een nabrander voor de echte liefhebbers.

Ik gebruikte de Europaische Fernwanderweg E8 (2)van Philipp Blankenagel en Kay Sendelbach, verkrijgbaar via http://www.fernwege.de

ISBN 978-3937304-64-9. Oplage 7, 2012.

In gespecialiseerde boekenzaken kocht ik de volgende kaarten:

Der Rheinsteig 1:50.000, ISBN: 978-389-6373-69-4. Deze kaart overlapt bijna helemaal de 2e kaart die ik noem bij deel 1 van de E8. Ik zou die kaart dan ook niet aanschaffen maar vanaf Bad Godesberg direct de Rheinsteig gaan gebruiken.

Naturpark Soonwald-Nahe, ISBN 978-3896373007. Gezien mijn route wijziging had ik mij deze aankoop kunnen besparen.

NO - Nördlicher Odenwald (2 blätter) ISBN 978-3894462918.

Voor mijn afwijkende route van Bingen tot Worms gebruikte ik de brochure Radrouten Rheinhessen, een uitgave van Rheinhessen Touristiek GmbH, verkrijgbaar bij de lokale Tourist Information of via [email protected]

De fietsroutes zijn zeer goed gemarkeerd; de brochure volstaat.

Hetzelfde geldt voor het gedeelte van Miltenburg tot Tauberbischofsheim. Bij de plaatselijke Tourist Information zijn brochures verkrijgbaar, zowel voor fiets- als wandelroutes. Ik gebruikte Radweg Liebliches Taubertal. Voor wandelaars is er de Panoramaweg Taubertal.

Mijn ervaringen met deel 2 van de E8 zijn vanwege mijn andere keuze, heel beperkt, dus ik maak een paar opmerkingen in de marge.

De schrijvers van deel 2 lijken iets minder nauwgezet in hun omschrijvingen te zijn dan ik gewend was in deel 1, althans dat vond ik na de eerste anderhalve etappe.

Er wordt meer gewerkt met omschrijvingen in de trant van: het volgende halfuur loopt u recht door. Wat dat bijvoorbeeld betekent op splitsingen wordt bij ontbrekende markering overgelaten aan de fantasie van de wandelaar. Wanneer de markering goed is, zoals in het Odenwald, is dit natuurlijk veel minder een probleem.

Ik merkte na Bad Godesberg dat mijn ogen, constant op zoek naar markeringen,  zo druk bezig waren met het scannen van de omgeving, dat er nauwelijks tijd overbleef voor andere overpeinzingen. En een markering missen betekent altijd ongemak. Omdat de kans daarop groter is wanneer je alleen loopt, besloot ik de Rijn te volgen. De bedenkers van de route doen dit overigens bewust niet. Zij kiezen voor een route 'abseits des Trubels in den Rheindörfern auf die Höhenzüge des Rheintals mit fantastische Ausblicke auf den Rhein, den Hunsrück und den Westerwald'.

Ik heb mijn afwijkende keus geen moment betreurd. Ongeveer 200 kilometer geen routeboek, geen kaart en geen zorg over markeringen vond ik heel plezierig. Daar kwam nog bij dat het steeds warmer werd en dat de geringe hoogteverschillen langs de Rijn mij zeer welgevallig waren. Ook genoot ik van de afwisseling die de scheepvaart en de levendigheid van de dorpen en de stadjes langs de Rijn met zich mee bracht.

Veel meer dan in het 1e deel was er onderweg gelegenheid om iets te drinken en/of te eten. Maar dit heeft ongetwijfeld ook met mijn afwijkende keus te maken. Lopen langs de Rijn betekende ook lopen langs het spoor. Dat geeft mogelijkheden wat langer in één hotel te blijven en per trein naar en van etappeplaatsen te reizen. Ik vond het heel prettig af en toe niet met de zware rugzak te hoeven lopen.

Voor wat betreft de markering was mijn indruk van het Odenwald heel goed. Op sommige trajecten heb je nauwelijks een route boek nodig.

De laatste etappe van deel 2 gaat richting Obernburg vrijwel recht naar het Noorden. Niet echt handig wanneer je naar Rome wilt. Overigens, de E8 eindigt niet in Obernburg maar loopt verder door Duitsland, deels parallel aan de Romantische Strasse (tot het stadje Lauda), tot uiteindelijk dichtbij de Turkse grens. Maar vanaf Obernburg is de route,  voor zover ik weet, nog niet beschreven en is dus ook niet duidelijk welke lokale parallelle markering je moet volgen om verder te gaan. Ik heb hier geen punt van gemaakt omdat ik het na de bossen, heuvels en dalen van het Odenwald wel leuk vond weer een aantal dagen langs rivieren te lopen.

De overstap naar de Romantische Strasse heb ik gemaakt door na Vielbrunn, de met een geel vierkant gemarkeerde route, die ik al volgde vanaf Michelstadt, oostwaarts te blijven volgen tot in de stad Miltenburg aan de Main.

Dit betekende dat ik na Vielbrunn geen routeboek meer had en volledig was 'overgeleverd' aan mijn wandelkaart en de markering. Ik maakte me daar wat zorgen over omdat de route de nodige hoogteverschillen kent en voor een flink stuk door het bos gaat. Ten onrechte, zo bleek. Het hele stuk van Michelstadt tot  Miltenburg is zo voortreffelijk met een geel vierkant gemarkeerd dat ik dit gedeelte zelfs zonder wandelkaart had kunnen lopen.

Vervolgens heb ik de verbinding met de Romantische Strasse tot stand gebracht door de fietsroute langs de Main en de Tauber te volgen tot Tauberbischofsheim (totaal ca. 65 km).

Evenals in deel 1 gaf het boeken van overnachtingen nauwelijks problemen. Natuurlijk kon ik langs de Rijn voor een deel geen gebruik maken van de adressen uit het routeboek, maar de lokale Tourist Info's boden uitkomst. Ook tijdens dit deel van de route trof ik veel vriendelijke en hulpvaardige mensen aan. Behoudens één incident heb ik geen problemen gehad van welke aard dan ook.

1. Ria Spithoven:
    9 augustus 2013
    Dag Cees, hartelijk bedankt. Deze informatie komt mij in de toekomst zeker van pas, als ik een traject in Duitsland ga wandelen. Tot horens of tot ziens in Utrecht!
    Hartelijke groet, Ria Spithoven
  2. Willem-Peter Kriek:
    9 augustus 2013
    Hoi Cees,
    Wat een onderneming, het lijkt wel op zoek naar Ithaka :)
    Veel plezier met het vervolgen van je tocht. Take Care
    Willem-Peter
  3. Harry:
    26 augustus 2013
    Cees,

Ook een nabrander: Fijn dat je zo genoten hebt van de tocht tot dusver. Ik bewonder je doorzettingsvermogen, maar eigenlijk wist ik dit ook al. Ik hoop dat je volgend jaar het in gezondheid mag voortzetten.
  4. Aukje en Rinus Weima:
    29 augustus 2013
    Beste Cees.
    Bedankt voor de mooie verslagen van je voettocht. En wat een moedig besluit om de reis nu af te breken, maar volgend jaar
    (deels?) te vervolgen in het goede gezelschap van je lieve Jeanet.
    Dan wordt het genieten voor twee op de Romatische Route.
    Hartelijke groet,

Aukje en Rinus
  5. Petra:
    11 oktober 2013
    Beste Cees,

Heb met interesse je blog gelezen. Wat een ervaring! Bijzonder zijn ongetwijfeld alle spontane contacten onderweg en de gastvrijheid die je meemaakt. Daarnaast is het een avontuurlijke onderneming, petje af!
    Genieten thuis en voor later, samen met Jeanet, veel succes en plezier!

Groet Petra Bonnema