Themabericht communicatie

1 augustus 2013 - Tauberbischofsheim, Duitsland

Ik ervaar het als bijzonder plezierig dat ik vrij redelijk in staat ben mij in de Duitse taal uit te drukken. Dat geeft een extra dimensie aan mijn tocht. Hulde daarom aan juf Breedveld van het Wessel Gansfort College in Groningen. Zij was mijn juf Duits en inmiddels waarschijnlijk niet meer onder ons. Fanatiek, streng doch rechtvaardig beschikte zij over kwaliteiten die maakten dat je voor haar net even iets meer deed dan voor sommige andere docenten. De beruchte naamvallen en uitzonderingen op de regels werden er echt ingestampt. En een behoorlijke woordenschat waarvan ik dacht dat deze al lang vervlogen was. Maar nu ik volledig ben aangewezen op het Duits zijn de verrassingen niet van de lucht. Soms hoor ik mezelf zinnen formuleren waarvan ik vervolgens denk 'waar haalt ie het vandaan' (vrij naar Bert Visscher).

Ik gebruik een iPhone en een IPad. Met de iPhone kan ik foto's maken, natuurlijk met beperkingen, die ik per mail kan zenden naar mijn blog (reislogger). De blog vul ik verder met de IPad omdat dat met de iPhone te veel gepriegel is. Verder biedt de IPad zicht op de wereld en kan ik er niet alleen mijn mail mee doen maar er ook kranten, tijdschriften en boeken mee lezen. Overigens doe ik dat laatste nauwelijks. De tablet is zwaar, maar ik zou hem niet willen missen.

Wanneer je aangekomen bent in je etappe plaats moet je, al naar gelang het tijdstip, nogal wat tijd overbruggen tot het diner/het slapen gaan. Ik ben een muzikale alleseter en heb na ampele overweging mijn IPod classic meegenomen waarop ik in de loop der jaren ruim 6.000 nummers heb verzameld. Gegeven de omvang van het apparaatje weegt het nogal wat, maar ook hier geldt dat ik ontzettend blij ben dat ik het heb meegenomen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Edith Munsterman:
    1 augustus 2013
    Al zoekend op het web naar informatie over een voettocht naar Rome, stuit ik op jou blog. Wat een herkenning vind ik in jouw schrijven. De ontmoetingen onderweg, de bijzondere momenten, de tranen en de lach. Vorig jaar ben ik van Vierlingsbeek naar Santiago de Compostella gelopen. Nu dan de voetreis naar Rome in de planning voor volgend jaar. Ook ik wil door Duitsland lopen en lees dan ook met veel plezier je verslagen.
    Ik blijf je volgen en wens je een voorspoedige tocht.