Stroomopwaarts langs de Rijn

180713. Loopdag 22, Bad Godesberg Sinzig 34 km
190713. Loopdag 23, Sinzig Andernach, 22 km
200713. Loopdag 24, Andernach Koblenz

Loopdag 22
Overeenkomstig mijn plan heb ik domicilie gekozen in een voormalig hotel dat vlakbij het station in Andernach ligt. Warm eten kan bij een Italiaan, 200 meter verderop. Randvoorwaarden dus prima. Vanuit Andernach kan ik met de trein van en naar de etappeplaatsen reizen. ik heb besloten het traject Bad Godesberg Koblenz in drie etappes te lopen met een dagrugzakje. Een prettig vooruitzicht.
Het begon vandaag goed. Dank zij de aanwijzingen van de vriendelijke mevrouw gisteren, zat ik in BG direct op het goede spoor, maar allengs merkte ik dat een nieuw routeboek en een andere Wanderverein die verantwoordelijk is voor de markering, toch even gewenning vraagt.
De weg die ik loop heet de Rheinhöhenweg maar ik ontdekte (had ik natuurlijk ook wel gezien in het routeboekje) dat de weg ook tal van dalletjes kent waardoor de opgave vandaag pittig bleek te zijn. Anders gezegd, ik heb enorm afgezien. Ook het warme weer speelde daarbij natuurlijk een rol. Ik kwam uiteindelijk bekaf aan en vond het even helemaal niet meer leuk. Het goede nieuws is dat ik dankzij deze monsteretappe (zeker 33 km gelopen) morgen maar 22 en overmorgen naar Koblenz maar 20 km hoef. O ja, weer veel bos hoor. Ik kan wel een boswachtersuitrusting gaan aanschaffen.

Loopdag 23
Ik ben nog niet echt gecharmeerd van het nieuwe routeboekje en de wijze waarop de Rheinhöhenweg wordt gemarkeerd. Soms overdreven en juist op de cruciale punten geen R te bekennen. Gisteren was ik het op een bepaald moment zat en ben mijn eigen route gaan lopen. Dat is met de Rijn aan mijn linkerhand en zo nodig met zonnestand en kompas niet zo moeilijk, zo bleek. Vooral wanneer je iets afzakt uit de beboste heuvels en door de dorpen/stadjes loopt of zelfs direct langs de Rijn, gaat het prima. En ik vind het na al die bomen eigenlijk ook veel leuker, althans voor dit moment.
Vanochtend begon het weer op zijn Ceesiaans. Ik kon de aansluiting op de weg in Sinzig, waar overigens de Ahr in de Rijn stroomt, niet vinden en stond op een straathoek op mijn kaart te kijken. En ja hoor, er stopte een auto, deze keer met een aardige zeventiger, ook wandelaar, want zo werkt het, die vroeg of hij kon helpen. Vervolgens moest ik instappen en heeft hij mij zo'n beetje letterlijk op de Rheinhöhenweg gezet met de eerste R markering in beeld. Fantastisch.
Het ging een paar uur goed, maar toen raakte ik het spoor weer bijster, waarop ik me opnieuw heb laten afzakken en uiteindelijk het fietspad langs de Rijn heb gevolgd (zie foto). Al met al een leuke en afwisselende dag. Wel warm, er is meer dan drie liter water door heen gegaan. Dat wordt wat wanneer ik overmorgen weer met volle bepakking moet lopen. Morgen gaat het naar Koblenz. Ik ga op tijd weg zodat ik wat rond kan kijken in de stad. Daarna met de trein terug naar Andernach. Het bevalt me hier goed. Het hotel is netjes en niet duur en de Italiaan op de hoek kookt lekker. Vandaag eet ik er voor de derde keer en ik ben inmiddels gepromoveerd tot vriend van het huis, die het aperitief krijgt aangeboden. Leuk is dat.

Loopdag 24
Hoera, geen bos vandaag, maar een open heuvelachtig landschap met heel veel fruitboomgaarden en twee kruiswegen, zo maar bij het binnenkomen van twee dorpen (zie foto's). Ik was om half een al in Koblenz en heb de tijd benut om via das Deutsche Eck te lopen, de plek waar de Moezel in de Rijn stroomt en twee kaarten te kopen die ik de komende etappes nodig heb. Al met al een relaxed dagje. Ik hoor het me zelf zeggen met 16 km achter de rug met behoorlijk warm weer, maar zo gaat dat kennelijk.
Het was heel rustig in de dorpen waar ik door heen gekomen ben, maar zeker 50 % van de mensen die ik ben tegengekomen boden me ongevraagd hulp. Een mevrouw wenste me zelfs Gods zegen. Ik sta er meer en meer verbaasd van hoe vriendelijk en hulpvaardig de mensen hier zijn. Is wel erg plezierig om dat ervaren.

1. Harry meerenga:
    21 juli 2013
    Wat mooie ceesianse verhalen leuk om te lezen hier in Friesland is alles zoals het is , onze schoon dochter heeft de ;4daagse gelopen ,eenkeer en nooit meer ,maar ze heeft het kruisje gehaald.
    Verder alles goed , Cees veel loop plezier we horen van jou morgen een trieste dag want Hans. Nauta wordt gecremeerd. 76 jaar
    Gr. Harry en heleen