Soms zit het mee, soms zit het tegen

7 juli 2013 - Wassenberg, Duitsland

Update
030713. Loopdag 8: Xanten Alpen, 18 km
040713. Loopdag 9: Alpen Vluijn, 27 km
050713. Loopdag 10: Vluijn Hinsbeck, 28 km
060713. Loopdag 11: Hinsbeck Brueggen via Kaldenkirchen, ca. 22 km
070713. Loopdag 12, Brueggen Wassenberg, 30 + km, waarvan 6 + als gevolg van route problemen

Loopdag 8.
Er valt niet zo veel te melden. Het ging van Xanten naar Alpen over ruim 18 kilometer. Het miezerde de hele dag. Gelukkig hoefde de jas net niet aan. Wanneer dat wel moet wordt het gelijk wel heel erg warm. Leuk was het logeeradres Privatzimmer Holland. Een echtpaar op leeftijd, ontzettend aardig en heel geinteresseerd. Prima bed, uitgebreid ontbijt met lunch pakket en dat voor een totale prijs van 23 euro. In Alpen waren alle hotels en restaurants (3 stuks) gesloten. Naar het zich liet aanzien definitief. Ik was dus aangewezen op fast food, want dat was wel volop beschikbaar.
Loopdag 9
Over ruim 27 kilometer van Alpen naar Vluyn, Vluun zeggen ze hier. Het ging prima, maar vooralsnog is deze afstand c.q. 6 a 7 uur onderweg zo ongeveer de daglimiet. Vrijwel de hele dag door het bos, 's ochtends onder het druk kwinkeleren en twitteren van allerlei vogels (aha erlebnis, daarvan komt Twitter natuurlijk, veel lawaai en het gaat nergens over). Vrijwel niemand tegengekomen en daarom was het wel prettig dat de route uitstekend was gemarkeerd. Zo lang onderweg en dan ook nog verkeerd lopen is namelijk echt niet leuk. De enkeling die ik trouwens wel tegenkwam hield me consequent staande en wilde weten wat mijn reisdoel was.
Loopdag 10.
Wat een ramp dag. Op een bepaald punt, Windberg Wegetriff, waar uit een mogelijke keuze twee verschillende trajecten van de E8 weer samenkomen, bleek er achteraf voor een klein stuk van 'mijn' route geen markering te zijn waardoor ik een tijd de verkeerde X markering heb gevolgd. Er zijn hier namelijk nogal wat verschillende routes die worden gemarkeerd met hoofdletters. Zo was er vandaag X2, 5, 12 en 13. Op punten waar routes samenkomen zie je alle nummers maar daarna alleen maar X. Jullie voelen het al, ik nam de verkeerde en kreeg na (te) lange tijd het gevoel dat er iets helemaal niet goed was. Ik had namelijk uit moeten komen op een viaduct over de autobahn A40 en dat kwam maar niet en ik hoorde het verkeer ook niet en dat hoor je van heel ver, dat kan ik jullie verzekeren. En dan te bedenken dat Jan Versloot, die mij met zijn vrouw Joke in 2010 voorging en hierover het nodige heeft gepubliceerd, hier vergelijkbare problemen heeft gehad. Ik had dus beter moeten opletten en veel eerder mijn gevoel moeten volgen, in plaats van verstand op nul, de X'en volgen.
Uiteindelijk zat ik om 13 uur weer op de route, ruim 4 uur na vertrek en ik had nog 23 km te gaan. Om 14.30 merkte ik dat ik mijn benen begonnen te verzuren en mijn linker knie begon noodsignalen uit te zenden. Dus jonge heer, verzin een list. Nu karakter tonen, smste Jeanet. Overleg met een paar locals deed me besluiten weer van mijn route af te wijken, richting de stad Kempen al waar ik de bus nam naar Grefrath. Van daar had ik moeten lopen, ware het niet dat een mevrouw, die vanuit het keukenraam had gezien dat ik haar man de weg vroeg en mijn verhaal kennelijk van haar man had gehoord, mij een minuut of 10 later achterop reed. Steigen sie doch ein, das ist ja furchtbar, so ein schreckliche tag fur Ihnen. Zij bracht mij naar mijn hotel. Onvoorstelbaar en sehr nett.
Loopdag 11
Vanochtend bleek ik tot mijn eigen verrassing vrijwel helemaal hersteld van de inspanningen van gisteren. Met de conditie zit het dus wel goed. Over de tocht valt niet veel bijzonders te melden of het moeten de Krickenbecker Seen zijn die ik zeer de moeite waard vond. Zie ook de foto op de site. Verder week de route voor Kaldenkirchen weer af van mijn routeboek, maar ik was dit keer alert. Bovendien heb ik via Bracht een stuk afgesneden omdat het om 35 km ging en dat is me op dit moment te ver. Prachtig weer. Relaxte dag. Brueggen (zie foto) mooi stadje met burcht. Heel toeristisch.
Loopdag 12
Hoera ik heb weer wifi in hotel Alt Wassenberg in Wassenberg. Net als Brueggen gisteravond een leuke stad. Ik val van de ene in de andere verbazing in dit Niederrheinische landschap. Het ging fysiek super, maar ik ben weer verdwaald. Het lijkt wel hoe dichter ik bij Aken kom, hoe lastiger het wordt. Ook vandaag bleek de route vlak na Brueggen te zijn verlegd. Ik volgde een verkeerde X en heb er twee uur over gedaan voor ik weer op de E8 route zat. Omdat de route op geen enkel punt meer overeenkwam met mijn route boek heb ik de hele dag door de bossen gelopen (die zijn hier echt nog in overvloed) enkel op de markering. Gelukkig bleek die uitstekend te zijn. Ik heb in ieder geval geleerd dat alleen het routeboek met een weinig gedetailleerde overzichtskaart niet voldoende is. Vanaf Aken ga ik wandelkaarten aanschaffen voor mijn tocht. Daar blijk ik niet zonder te kunnen, zeker niet in de Eiffel, waar naar verluidt en op basis van ervaringen van andere Rome gangers de markering zeer slecht c.q. volledig afwezig is.
Ik heb wel iets geleerd de afgelopen dagen. Waar ik mezelf eergisteren nog heftige verwijten maakte en daardoor ook mentaal nogal inkakte, was daar vandaag nauwelijks sprake meer van. Ik bleek de situatie te kunnen nemen zoals deze is en toen ik weer op de route zat heb ik alleen maar vooruit gekeken. Wordt het teveel dan komt er immers altijd wel een oplossing. En het werd niet te veel. Opnieuw verbaasde ik mijzelf met een afstand van meer dan 30 km met bepakking en zonder noemenswaardige problemen. Het vertrouwen groeit! Morgen naar Geilenkirchen en overmorgen naar Aken waar ik mijn eerste rustdag neem.
Tot de volgende keer.

1. Nanno en Gretha:
    8 juli 2013

Doe wel en zie niet om, dan komt gij altijd weerom.
    En nu zonder staken op weg naar A...
  2. Ad:
    8 juli 2013
    Mooi Cees dit komt wel goed. Het blijft deze week (te?) mooi weer! We blijven je volgen en wensen je veel wandelplezier....!
  3. Muike en Germain:
    8 juli 2013
    Cees, met een goed instelling kom je ver, dat zie je maar weer.leuk, dit reisverhaal, wij kijken uit naar de vervolgen.
    Germain is nu aan het klusen in Utrecht bij Joost, dus nu een reactie van Muike
  4. Jan Versloot:
    8 juli 2013
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat Cees. Wat heb jij veel "volgers". Wij hebben gemerkt dat de reactie van anderen die aan je denken, erg motiverend werkt. Je kijkt ernaar uit, wanneer je weer Wi-Fi hebt. Onze ervaring met markering in de Eifel is dat je soms letterlijk door de bomen het bos niet meer ziet, de Eifelverein heeft veel gemarkeerde routes in de Eifel en soms is het verwarrend, dus een goed idee om in Aken kaarten aan te schaffen. Wanneer je in Aken een rustdag neemt, raden we je aan om het stadhuis te bezichtigen, als je zin hebt. Zeker de moeite waard.
    Nog even over verkeerd lopen. Het hoort erbij en het sterkt je alleen maar als je weer een dag helemaal goed bent gelopen. Je fysieke conditie is prima als je de volgende dag zonder grote problemen weer verder kunt, zoals we lezen, en wanneer het een keertje moeilijk is, komt er steeds weer een oplossing! Dat is toch een beetje het avontuur wat je zoekt, anders nam je het vliegtuig naar Rome. Joke en ik blijven je volgen en wensen je een buon viaggio!!
  5. Jacqueline:
    hoi cees,

je komt als een andere man terug na al deze wandelavonturen! mooi om te lezen hoe het je vergaat en wat er dan allemaal met je gebeurt. en wat zijn er toch veel aardige mensen in de buurt, hè?

heel veel loopplezier, eet- en drinkplezier (alles smaakt natuurlijk heerlijk na zo'n inspanning ...) en keep going. liefs!
  6. Guus Ter Horst:
    8 juli 2013
    Hey Cees, goed te lezen dat je al bijna bij Aken bent .ongelooflijk ! Dat zo iets kan ,daar sta je nooit bij stil . Wij vinden het heel inspirerend en mooi om te volgen ! Veel sterkte en succes de komende tijd. Liefs ,Guus en Seppie
  7. Jes:
    8 juli 2013
    Cees als je die detailkaarten gekocht hebt vergeet dan vooral niet om een paar textmarkers te kopen, hartstikke fijn om daarmee je geplande route te markeren zodat je niet steeds weer moet turen van "waar zit ik nu en hoe nu verder". Maar ik denk eerlijk gezegd dat je er wel een paar van in je rugzak hebt. Bon courage!!
  8. Elly:
    9 juli 2013
    Hoi Cees, wat een belevenissen al in deze eerste dagen. Als mensen in deze moderne tijd zijn we niet vaak meer zo op onszelf aangewezen. Mooi dat je er zo over schrijft en heel leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Wij waren toevallig vorige week in de Eiffel en maakten daar een wandeling van een kilometer of 5 (niets dus, naar jouw normen ;-). Zelfs toen was er op basis van de bordjes al niet uit te komen. Herkenbaar dus. Het is er trouwens prachtig, en daardoor zeer de moeite waard. Succes met de volgende etappes. Fantastiche conditie trouwens, ik doe het je niet na.