De Rijn weer in zicht

150713. Loopdag 19, Kall Bad Munstereifel, 19 km
160713. Loopdag 20, Bad Munstereifel Rheinbach, 21 km
170713. Loopdag 21, Rheinbach Bad Godesberg, 23 km

Loopdag 18
Prachtig weer. Relaxte dag, hoewel ... Het begon in Heimbach weer praktisch vanaf de ontbijt tafel met een klim van 400 meter, waarvan 300 erg steil over een heel smal rotsachtig bospad. Toen ik boven was snakte ik naar adem en voor het eerst dacht ik, Cees, Cees waar ben je mee bezig. Maar daarna ging het goed, ondanks hernieuwde hoogteverschillen die gelukkig veel minder steil waren. De markering, laat ik na al mijn gezeur ook eens een compliment uitdelen, was prima. Het geeft toch wel een prettig gevoel om de hele etappe te weten dat je op koers ligt. Er was vandaag weer veel bos en ondanks het weekend wederom weinig mensen op het pad. Vanochtend hoorde ik ineens een niet alledaags geluid, dat ik overigens onmiddellijk herkende. Waar Apps om de kleinkinderen te leren dieren te herkennen wel niet goed voor zijn. Het waren burlende damherten.
Ik passeerde vandaag de Trappisten Abdij Mariawald en getuige de vele kruisen die ik tegenkwam, bevond ik me vervolgens kennelijk op een Pelgrimsweg (zie foto's).
En hoe gaat het verder. Welnu, de spieren in mijn benen zwellen als gevolg van al dat gewandel. Om de zaak wat in evenwicht te houden moet ik straks ook nog aan de push ups. Ha, ha. En met de gezondheid moet het wel goed gaan. Stel je toch eens voor. Alleen een ontbijt met soms een eitje en yoghurt met muesli als het er is, drie broodjes met kaas als lunch en een diner. Wel een of twee biertjes na aankomst, maar dat is voor de vochtspiegel natuurlijk. Geen tussendoortjes, geen chocolade, koek en/of koekjes, geen chips en geen snacks. En het gekke is, ik mis het niet eens.

Loopdag 19
Fantastische dag vandaag. Prachtig weer, mooie route en uitstekende (!) markering. Na gisteren de randen van het Nationale Park van de Eifel te hebben geraakt, ben ik vandaag in het veel opener heuvel landschap van de Voreifel terecht gekomen (foto). Dit betekent minder hoogteverschillen die bovendien minder steil zijn, minder bos en meer dorpen waar je doorheen of langs komt. Vind ik toch weleen verademing na al die bomen. Vanacht in Bad Munstereifel (foto) waar ik (eerste keer) geen kans heb gezien vooraf een overnachtingsadres te boeken. Dus op naar de plaatselijke VVV. Het lukte uiteindelijk, maar pas na een vijftal mislukte pogingen. Weer wat geleerd. Dit stadje is super toeristisch. Hoewel er maar 1 hotel in mijn route boek stond, zijn er hier hotels in overvloed. Omdat er kennelijk voldoende nering is hebben de uitbaters niet veel belang bij overnachtingen voor een persoon voor een nacht. Uiteindelijk lukte het en kwam ik terecht bij een prima adres met een oosterse eigenaresse, ik denk Vietnamees, die ook bereid is de was voor me te doen. Dus blij toe en vanavond lekker Aziatisch eten verwacht ik.

Loopdag 20
Inderdaad super Thai gegeten gisteravond en omdat Bad Munstereifel en Rheinbach aan hetzelfde spoor liggen besloten hier nog een nacht te blijven. Dat betekende voor vandaag een dagrugzak. Wat een enorm verschil. Het was of ik vloog. Scheelt zeker 5 a 10 km per dag. Daarom naar het voorbeeld van Jan en Joke Versloot uit Nijkerk, die ik al eerder noemde, besloten om ingaande morgen na de etappe naar Bad Godesberg direct per trein door te reizen naar het verderop gelegen Andernach, waar ik vanmiddag drie, misschien vier overnachtingen heb geboekt en vervolgens hetzelfde aantal dagen met een lichte rugzak kan lopen. Heerlijk. Bovendien heb ik op deze wijze een overnachting in het naar verwachting toeristische, dus drukke Bad Godesberg vermeden.
Etappe ging vandaag dus prima. Geen noemenswaardige hoogteverschillen en onderweg voor het eerst zicht op Zevengebergte aan de andere kant van de Rijn. Ongeveer de helft bos waarbij het opvalt dat ik in al die dagen in het bos, tot nu toe nauwelijks nog wild heb gezien. Burlende damherten heb ik gehoord, 1 ree gezien en 1 eekhoorn en een paar hazen. Een wandeling in het Leeuwarder bos levert doorgaans meer op. Vreemd, het zal wel van mijn zware tred komen met die rugzak, hoewel het was vandaag niet anders en ik heb goed opgelet.

Loopdag 21
Vandaag naar Bad Godesberg, een gedenkwaardige dag, want dan heb ik deel 1 van de E8 over ruim vierhonderd km er opzitten.Morgen begin ik aan deel 2 van Bad Godesberg naar Obernburg over ca. 350 km, eerst vooral in zuidelijke richting tot Worms en daarna naar het oosten.
Over vandaag valt niet zo gek veel te melden. Warm en (in dat kader gelukkig) weer meer dan de helft bos. Ik ben een soort woudloper geworden.
Vermeldenswaard is dat ik drie keer spontaan hulp kreeg aangeboden terwijl ik het eigenlijk niet nodig had.
Een meneer wees me de weg en kwam 5 minuten later hijgend terugfietsen met de mededeling dat zijn aanwijzingen niet klopten. Een al wat oudere leichtathletiker die ook in Nederland had gelopen van de generatie Hermens en Puttemans bood me twee alternatieve routes en kwam na een minuut of twintig, nog steeds hardlopend, weer terug met de mededeling dat hij de zaak nog even voor me had verkend. Ik moest route X nemen want die was toch echt mooier met uitzicht op het Zevengebergte. In BG waar, zoals gebruikelijk in steden, de markering niet is te vinden, vroeg ik aan een vriendelijke mevrouw van mijn dochters leeftijd hoe ik bij het station kwam. Ze was lopend onderweg van haar werk (therapeute in een rehap) naar huis. Ze heeft me persoonlijk gebracht. Was voor haar zeker twintig minuten om. Super.
Het voelt vandaag toch wel een beetje als het halen van de eerste mijlpaal, dus ik trakteer mezelf op een extra biertje. Voor de specifiek in mijn route geïnteresseerden breng ik een dezer dagen nog een themaberichten uit.

1. Ad:
    18 juli 2013
    Het gaat goed Cees!!! Leuk dat je zoveel aardige mensen ontmoet.
    Overigens zag ik op Google Maps (wandelen) dat de afstand B.Godesberg - Obernburg 200 km is via Limburg an der Lahn en Frankfurt. Maar dat zal wel niet aan een officiële wandelroute liggen.
    Sterkte voor de komende week. Het blijft mooi weer! Misschien wel te warm maar dan heb je ook recht op een extra biertje. Groet uit een warm Lwd.
  2. Dick Beumer / Gorredijk:
    18 juli 2013
    Geweldig Cees. Een hele belevenis. Een uitstekende training om een keer mee te gaan naar Nepal? Groet en veel succes verder.
  3. Jes:
    18 juli 2013
    Jongen naast goed lopen kun je ook mooi schrijven. Mogen we erop rekenen dat je na terugkomst al deze verslagen in boekvorm uitbrengt? Nou ja en dan lees ik wat je meemaakt en dan hoor ik nu op de pretzender SBS6 hoe zwaar men het zogenaamd heeft in die 4 dagen van de Vierdaagse en dan denk ik: "Hmmm de helft is U niet aangezegd"! (jij weet natuurlijk uit welk Bijbelboek dit citaat stamt) leest u eerst het verslag van dhr Klomp maar eens. Grote bewondering voor je niet alleen vanwege de fysieke prestatie maar vooral omdat je alles in je eentje moet meemaken en beslissen. Wat heerlijk om eens te kunnen overleggen maar ja je bent "a lone wolf" dus dan moeten we daarmee maar leven. Bon courage!!
  4. Henk van Meijel:
    18 juli 2013
    Mooi stuk al achter de rug Cees! Je schiet al lekker op.
    Weet jij trouwens zeker dat je burlende herten hebt gehoord want dat is wel heel erg vroeg in het seizoen. Oftewel kondigt dat een vroege winter aan dan wel heeft het VVV wellicht een goede stereo-installatie geplaatst onder de noemer: "Dat benne leuke dingen voor de mensen" ( citaat Paul van Vliet).
  5. Hans Werner:
    19 juli 2013
    Ha Cees, een reactie op levensstijl en de ontwikkeling van je lichaam. Zag een BBC documentaire waar een man (onze leeftijd) schrok van de mededeling van zijn dokter, dat zijn suiker, cholesterol en algehele toestand slecht waren (ook grote kans op kanker). Hij pakte zich in deze film aan met een rigoureus andere levensstijl op gebied van voeding en beweging. Binnen drie maanden waren al zijn waarden normaal tot uitstekend en zijn levensverwachting met enkele decennia gestegen. Jij voegt dus waarschijnlijk met iedere stap naast veel plezier ook een dag aan je leven toe.
  6. Arie van der Spek:
    19 juli 2013
    Hoi Cees,
    Heel stoer dat je deze lange uitdaging bent aangegaan. Fysiek en mentaal een ervaring die je rijk zal maken. Geniet van de omgeving en deze kans die je je zelf hebt gegeven.