Ik ben weer begonnen (vrij naar Pauw)

8 juni 2017 - Bad Mergentheim, Duitsland

Update
070617. Reisdag: Leeuwarden Lauda per trein.
080617. Loopdag 37: Lauda Markelsheim, incusief ommetje en heen en weer naar overnachtingsadres 28 km.

Reisdag
Geweldig, de Deutsche Bahn. Ik boekte mijn ticket via NS International, stapte over in Utrecht, Frankfurt en Würzburg en kwam precies op tijd aan in Lauda. De ICE treinen (van Utrecht tot Würzburg) zijn zeer comfortabel, hebben prima restauratieve voorzieningen en halen snelheden van meer dan 300 km per uur. Het voelt als een vliegtuig. Na mijn gereserveerde zitplaats in Utrecht te hebben ingenomen verwachtte ik dan ook het signaal ‘gordels vast, tafels voor u inklappen en stoel rechtop. Ik zou ook niet verbaasd zijn geweest als er een lid van de cabin crew was opgedoken die met de gebruikelijke onnavolgbare bewegingen zou hebben gepoogd me voor te bereiden op eventualiteiten. Maar dit alles gebeurde natuurlijk niet. Het bleef gewoon een trein en ik genoot van 08.47 tot 17.07 van mijn 1e klas kaartje. Kosten slechts € 119,90.
Eenmaal aangekomen in Lauda bleek mijn geboekte accommodatie in de Ratskeller, aldus de waardin, overboekt. Ik was voor dezelfde prijs ondergebracht in een onderkomen 2 kilometer verderop. En omdat ik na deze reisdag geen zin had in 2 kilometer lopen, heb ik de kont met succes tegen de krib gegooid. Toen de waard arriveerde bleek alles trouwens op een misverstand te berusten en werd ik getrakteerd op een ‘bierchen’ en toen nog één. Eten kon niet omdat men na een zeer drukke Pinksteren, anders dan de gebruikelijke zondag, nu op woensdag ‘ruhetag’ had. Zonder overleg werd een Grieks restaurant gebeld waar mijn komst werd aangekondigd en waar ik direct na aankomst ongevraagd werd verwelkomd met een ouzo van het huis. Orders van de waardin van de Ratskeller. De bestelling resulteerde vervolgens in zo veel eten dat ik gemakkelijk genoeg had gehad aan de helft. Ik zal nooit wennen aan de enorme hoeveelheden die hier worden geserveerd. Rekening mee houden dus. Morgen op pad. Ik zie er naar uit.

Loopdag 37
De Romantische Strasse 1 van Lauda naar Donauwürth voert mij over ruim 200 km door een afwisselend gebied met bossen, graanakkers, fruitboomgaarden en wijngaarden. Over deze afstand moet ik ongeveer 4.500 meter stijgen (en dus ook weer dalen) en dat heb ik vandaag geweten. Op en af een 600 meter omhoog en naar beneden. Ik heb als voorbereiding veel gelopen, maar geen krachttraining gedaan. Het werd met de voortdurende druk op de bovenbenen wel zwaar en het werd ook warm. Voor de komende dagen worden temperaturen van 30+ verwacht. Dus ik hoef mijn borst niet nat te maken.
Ondanks deze perikeltjes heb ik genoten, zelfs van een onbedoeld ommetje van 5 km. De route was vandaag bijzonder goed gemarkeerd, maar soms krijg je uit het routeboek het advies om van de ene markering om te schakelen naar een andere. En dat ging één keer fout. Het heeft me direct met de neus op de feiten gedrukt. Altijd heel goed op blijven letten!!
Ik voeg nog een paar foto’s bij om een impressie van vandaag te geven. Morgen overwegend wijngaarden van das liebliche Taubertal. Dank tenslotte aan al mijn volgers voor de goede wensen en de bemoedigende woorden. Wordt vervolgd.

1. Team beetsterzwaag:
    8 juni 2017
    Hoi pap, nog maar net op weg en al het nodige meegemaakt en in de benen. Voor straks alvast gure nacht. Kus.
  2. Harry meerenga:
    8 juni 2017
    Al heel wat meegemaakt succes morgen groetjes
  3. Renske Wetting:
    Geweldig!
    Veel plezier!
  4. Jorn:
    9 juni 2017
    Ik wens je net als Nienke vele gure nachten toe ;)

Ziet er mooi uit pap. Ik was graag een stukje met je meegelopen.
  5. Guus Ter Horst:
    Beste Cees ,
    Wat is dit weer een gemakkelijke en goed toegankelijke reisblog zeg .mijn broer en z'n vrouw lopen momenteel al twee maanden in Spanje en Portugal . Maar die hebben een blog die heel vervelend en ingewikkeld is. Dir is echt veel beter . Genoeg daarover maar wilde het compliment toch even kwijt . Fijn dat je weer " los bent gegaan " !
    Hoop dat je geniet en dat het niet steeds zo bloody hot zal zijn . Zweten is niet fijn met bepakking en levert versnelt blaarvorming .
    Cees kalm ( en niet klam) aan , en geniet vooral veel !
    Hartelijke groeten Guus en Seppie ter Horst
  6. Team beetsterzwaag:
    11 juni 2017
    Goedemorgen Cees,
    Een mooie wandeldag toegewenst.
    Gezien de foto's is het een prachtige setting om doorheen te trekken.
    Gr. kris