Aken in zicht

10 juli 2013 - Aken, Duitsland

Update
080713. Loopdag 13, Wassenberg Geilenkirchen, 29 km
090713. Loopdag 14, Geilenkirchen Aken, 22 km

Eergisteren. Een wolkeloze hemel en een verkoelend windje, wat wil je nog meer. Maar met een rugzak van 14+ kilo aan het begin van de dag, wordt het al snel vrij warm. Deze dag meer water mee en voor het eerst onderweg de watervoorraad aangevuld. De route was saai. Vrijwel de hele dag over dijkjes, betonpaden en graswegen langs riviertjes gelopen. Eerst langs de Rur en later langs de Wurm. Geen bos deze keer. Gras, maïs en graan, vooral tarwe en gerst. Eigenlijk valt er dus gewoon weinig te melden ware het niet dat ik vlak voor Geilenkirchen, tijdens een drinkpauze in gesprek raakte met een mevrouw uit Landgraaf die me zomaar 'out of the blue' vertelde wat ze de afgelopen jaren meemaakte na een val van een trap. Geen vrolijk verhaal, maar ze was heel aardig. Ze heet Maggy, komt uit Landgraaf en woont practisch op het Pinkpopterrein.
En aan het eind kwam er nog een Duitse aan met een hondje die uit mijn 'hallo' destilleerde dat ik een Hollander moest zijn. Haar hondje kwam ook uit Holland. Vervolgens begon ze in krom Nederlands via de hond met mij te communiceren. Daar heb ik maar gauw een eind aan gemaakt. Vervolgens weer in een hotel dat door Oosteuropeanen wordt gedreven. Niet duur, maar ook nauwelijks faciliteiten. Zelfs geen warm water en een wc op de gang. Nu had ik toen ik aankwam niet veel behoefte aan warm water, want ik was oververhit en dan is lauw prima.

Gisteren leek het ook wat saai te worden richting grote stad, maar dat viel enorm mee. Het weer was prachtig en daardoor was het eerste stuk, opnieuw langs de Wurm en met weinig schaduw, behoorlijk warm. Na Herzogenrath, alweer zo'n leuk stadje, veranderde het landschap enorm. De hellingen verhieven zich en de Wurm liep ineens door een vrij smal dal. Het route boekje geeft aan dat ik in het middelgebergte ben aangekomen. Ik liep weer uren in het bos en pittig op en neer. Echte kuitenbijtertjes, die hellingen. De schaduw was, gegeven het warme weer, dus eigenlijk heel prettig. De markering was gisteren en vandaag prima, behalve in Herzogenrath waar geen sprake was van welke markering dan ook. Maar gelukkig kon ik daar prima uit de voeten met mijn routeboek. Datzelfde boek gaf het advies het laatste stuk naar het centrum van de stad (2,5 km) met de bus te gaan. Maar het ging best wel lekker en een paar kilometer door de stad is weer eens iets anders. Al met al dus een plezierie en afwisselende route
Na Aken gaat het serieus worden, met veel meer hoogte verschillen en uitgebreide bossen met beroerde markering, naar verluidt. Dan worden mijn knieën, die me de afgelopen jaren een paar keer in de steek dreigden te laten toen er behoorlijke hoogteverschillen moesten worden overbrugd, dus voor het eerst echt getest. Vandaag ging het goed. Ik ben benieuwd naar de komende week. Vandaag de eerste rustdag. Ik ga in ieder geval uitgebreid de was doen, een stempel halen voor mijn pelgrimspaspoort in de Paltskapel, naar de VVV voor wandelkaarten voor de Eiffel, naar het Suermondt-Ludwig Museum en misschien een Stadtrundfahrt. De komende dagen ga ik onder de titel themaberichten een paar reisverslagen publiceren voor de breder of meer specifiek geïnteresseerde volgers. Deze berichten hebben een dynamisch karakter. Ik pas ze aan al naar gelng ervaringen/voortschrijdend inzicht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eppie en Lia:
    12 juli 2013
    Hoi Cees,
    Even niets van ons gehoord omdat we niet in Nederland waren.
    Blij dat het zo goed gaat, ik moest alleen erg lachen naar aanleiding van de reactie van Jeanet toen je die omweg had gemaakt, ik hoorde het haar zeggen ha ha. En wat maak je wat mee Cees, dit is toch een onuitwisbare ervaring.
    Loop ze hé, en laten die knieen het alsjeblieft vol houden, ik duim voor je.
    Groetjes,
    Lia
  2. Muike en Germain:
    13 juli 2013
    Cees,
    als wij de fotos zien is het inderdaad niet saai. en 'leuke' mensen die je ontmoet moeten het wandelen verlichten.