Verandering van koers

24 juli 2013 - Bingen am Rhein, Duitsland

Update
210713. Loopdag 25, Koblenz Boppart, 22 km
220713. Loopdag 26, Boppart Oberwesel, 22 km waarvan 5 met de trein i.v.m. warme weer
230713. Loopdag 27, Oberwesel Bingen, 22 km per boot i.v.m. warme weer

Loopdag 25
Ik heb even geen zin meer constant alert te moeten zijn op routeboekje en markeringen. Dat leidt me te veel af van andere dingen waar ik mee bezig wil zijn. Daarom besloten de komende etappes over de fietspaden langs de Rijn te lopen. Voor hoe dat er vandaag en de komende dagen uit ziet zie foto's. Ik heb genoten. Geen routeboek, geen kaart, laat staan markering. In plaats daarvan de levendigheid van de drukke scheepvaart, de fietsers op zondag en de dorpen/stadjes met de gelegenheid even ergens iets te drinken. Heel plezierig. Volgens de schrijvers van het routeboek mis ik de mooiste etappes van deel 2 van de E8. Het gaat dan om een aantal punten met een fantastisch uitzicht en verder weer heel veel bos. Dus ik vind het wel prima.
Overigens wel heel erg warm vandaag. Blij dat ik zonnecrème met een hoge factor en lippenbalsum bij me heb. Vanavond extra zout en een magnesium pil voor de broodnodige mineralen.
Loopdag 26
Langs de Loreley gelopen. Geen wonder dat er daar veel scheepsongelukken zijn gebeurd. De Rijn is ter hoogte van de rots maar ruim 100 meter breed.
Loopdag 27
Een heerlijke rustdag. Flinke onweersbuien vannacht en daardoor was het vanochtend iets koeler. Ben om 13.00 uur op de 'Goethe' van rederij Köln Düsseldorf gestapt en in ruim 2 uur naar Bingen gevaren. Onvoorstelbaar hoe langzaam schepen stroomopwaarts varen vooral de diepliggende binnenvaartschepen die hun lading stroomopwaarts moeten lossen. Soms liep ik de afgelopen dagen een tijdje met een bepaald schip op. Sommigen gaan niet veel sneller dan 5 km per uur. Zelfs het snellere cruise schip deed meer dan 2 uur over ruim 20 km.
In Bingen heb ik de Tourist info bezocht en na ampele overweging besloten om de E8 te mijden tot Worms. Het bevalt me goed langs de Rijn en de fietspaden lopen in ieder geval door tot Worms, zelfs tot Bazel, begreep ik. Bij Worms kruist de E8 de Rijn weer, dus vanaf daar overbrug ik de dan nog resterende afstand tot het begin van de Romantische Strasse. Bijkomend voordeel van mijn besluit: geen hoogteverschillen en de mogelijkheid wanneer het echt niet gaat met de hitte, een deel van het uitgezette traject met de trein te doen. In het Rijndal is het spoor namelijk nooit ver weg. Het is nauwelijks te bevatten wat daar op beide oevers  allemaal over heen gaat. Wonderbaarlijk hoe dat allemaal in goede banen wordt geleid, maar dat is de Duitsers wel toevertrouwd.
Dus de komende ca. 90 km, ik schat 4 dagen, blijft de Rijn mijn trouwe metgezel. Voelt goed, te meer daar ze ook bij de Tourist Info vonden dat het niet verstandig is met deze weersomstandigheden in de heuvels te gaan lopen. Gisteren in Oberwesel was er groot alarm vanwege een man die iemand in diezelfde heuvels om hulp had horen roepen. Dat nemen ze hier buitengewoon serieus. Tientallen mannen op pad en de hele middag/nacht een helikopter in de lucht. Zonder resultaat overigens, vertelde de waardin me vanochtend.
Tot de volgende keer.

1. Hans Werner:
    24 juli 2013
    Ha Cees, het leest als een spannend boek. Volgens mij zou Joop Swieringa blij met je zijn, weg met de planning en leve het creatieve idee.
  2. Dick Beumer / Gorredijk:
    24 juli 2013
    Goede keuze denk ik Cees om de route aan te passen. Blijft improviseren. Net een bank. Groet en een goede voortzetting.
  3. Jes:
    24 juli 2013
    Nou Cees, goed te lezen dat de zaken hebt aangepast en dan ook in positieve zin indachtig het aloude motto: "als ut niet kan sut ut mut dan mut ut maar sut kan"! Kun je ook lekker genieten van je tocht want dat was toch ook de bedoeling. Heb je in Bingen nog verwijzingen naar de befaamde mystica Hildegard von Bingen waargenomen? Kordate dame hoor, ze zal zeker je belevenissen met instemming volgen. Doe ik trouwens ook jongen hoor!
    Salut
  4. Immy:
    24 juli 2013
    dacht dat ik een volhouder was, maar dat lopen van jou gaat me echt te ver. Wel een mooie tocht langs de Rijn. Rolf heeft dat gefietst. Iets simpeler.
    lopen met Janet langs het Amelandse strand en door de duinen terug is ook heerlijk. Ben niet een echte schrijver maar volg je route met plezier.
  5. Ad:
    24 juli 2013
    Hoi Cees, Hieronder de tekst van het beroemde liedje van Louis Davids. Wij weten nog wie dat was...! Sterkte met het vervolg van de reis . P.s. dit weekend zitten we in Köln maar dat ben jij al voorbij.

Songtekst: Louis Davids - "Een reisje langs den Rijn"
    Laatst trokken we uit de loterij
    Een aardig prijsje
    'k Zei tot mijn vrienden: 'Maak met mij
    Een aardig reisje.'
    Die wou naar Brussel of Parijs
    Die weer naar Londen
    'Vooruit!' riep ik, 'wij maken fijn
    Een reisje langs den Rijn!'
    In een wip, sakkerloot
    Zat het clubje op de boot

refr.:
    Ja, zoo'n reisje langs den Rijn, Rijn, Rijn
    's Avonds in den maneschijn, schijn, schijn
    Met een lekker potje bier, bier, bier
    Aan den zwier, zwier, zwier
    Op d'rivier, vier, vier
    Zoo'n reisje met een nieuwerwetsche schuit, schuit, schuit
    Allemaal in de kajuit, juit, juit
    't Is zoo deftig, 't is zoo fijn, fijn, fijn
    Zoo een reisje langs den Rijn

Zoo kwamen we met prachtig weer
    Het eerst bij Keulen
    Mijn tante walste over 't dek
    Als een jong veulen;
    Oome Kees nam zijn harmonica
    En ging aan 't trekken
    En dadelijk zong kromme Teun
    'Deutschland! wie bist du schon!'
    Nichtje Saar, welk gevaar
    Riep: 'Houdt op, ik word zoo naar!'

refr.

Bij Mannheim kwam er bliksem
    Het begon te waaien
    Mijn tante riep: 'Het schip vergaat
    We zijn voor de haaien!'
    Zij vloog naar de commandobrug
    En riep: 'Kap'teintje
    Beneden in de eerste klas
    Ligt nog mijn beugeltasch
    O kap'tein! maak geen gijn
    Geef me een slokkie brandewijn!'

refr....
  6. Elly:
    25 juli 2013
    Dag Cees,

Ik zie steeds uit naar je reisverslagen, het is erg leuk om je op deze manier te volgen. Ik vind het mooi te lezen dat je nu de ruimte neemt om te genieten, dat is tenslotte óók een belangrijk doel van een dergelijke queste. Het idee van Ithaka is immers dat de reis en je belevenissen onderweg belangrijker zijn dan het uiteindelijke doel. Een routeboek is handig en nodig, maar het af en toe in de rugzak laten lijkt me onderweg erg bevrijdend. Ik wens je veel mooie verten op je volgende etappes en vooral mooie ervaringen!
    Heel hartelijke groeten uit een warm, maar eindelijk zomers Nederland.