Themabericht: De E8 van Nijmegen naar Bad Godesberg

20 juli 2013 - Koblenz, Duitsland

Ik gebruikte Der Europaische Fernwanderweg E8 (1) van Hans Jürgen Gorges verkrijgbaar via http://www.fernwege.de
ISBN 978-3937304-22-9. Oplage 5, 2012.
De in dit boekje genoemde wandelkaarten voor het traject Aken Bad Godesberg waren in Duitsland in de winkel niet meer verkrijgbaar. In een gespecialiseerde boekhandel in Aken (nabij Toerist Info) kocht ik de Wander und Freizeitkarten (1: 50.000) van Medienagentur GeoMap Nationalpark Eifel, Rureifel, Hohes Venn (ISBN 9783933671110) en Hohe Eifel, Ahreifel, Rheineifel (ISBN 9783933671158).
Deze kaarten dekken het gebied van Aken tot Koblenz.

Op mijn blog heb ik nogal afgegeven op de route markering. Alles overziend valt het toch wel mee. De beleving is persoonlijk en je kunt ook iets missen doordat het route boek niet in je eigen taal is geschreven. Goed voorbereiden en vooral heel goed lezen is heel belangrijk. De doelstelling van het routeboekje is een zodanig betrouwbare beschrijving te geven dat de per etappe genoemde kaarten niet hoeven te worden aangeschaft. Voor mij ging dat goed tot Vluijn. Ik heb het gevoel dat, vergeleken met de opmerkingen in het boekje, de lokale wandelverenigingen in de Eifel, forse verbeteringen hebben aangebracht in de markering. Vanaf Schmidt heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad. De moeilijke plekken zaten voor mij in de etappe van Vluijn naar Hinsbeck (van de Wegetriff tot Stenden), het vinden van de route vanuit Brueggen (aansluiting naar Elmt) en het stuk van Mulartshutte naar Schmidt. In dit laatste gedeelte schieten zowel de markering als het routeboekje naar mijn mening tekort.
Op plekken waar de route is verlegd (komt regelmatig voor) is het verstandig de markering en niet het boekje te volgen. Meestal is de markering op die plekken van recente datum, dus goed.
De route is tenslotte afwisselend. Tot Aken veel agrarisch gebied afgewisseld met flinke bostrajecten, dorpjes en stadjes. Geen hoogte verschillen van betekenis. In dat kader is het stukje van Herzogenrath naar Aken een mooie opwarmer voor wat komen gaat. Na Aken verandert het landschap enorm. Uitgestrekte bossen met flinke hoogteverschillen en weinig menselijke activiteiten. Ik heb dagen gehad dat ik tussen de etappe plaatsen niemand heb gezien.
Stel je niet te veel voor van verteringen onderweg. De mogelijkheden zijn beperkt en wanneer je dan eens wel een horecabedrijf tegen komt is het gesloten of geniet men van de morgen- of mittagruh.
Het telefonisch boeken van overnachtingsadressen, steeds 1 dag vooruit, kostte met de adressen uit het boekje geen moeite. Ik ving slechts een enkele keer bot, meer doordat men 'zu gemacht hat', dan dat er geen plek was. Wanneer het erg toeristisch wordt is het, afhankelijk van het seizoen, verstandiger iets verder vooruit te boeken.
En de kosten? Die kun je zelf flink beïnvloeden door te kiezen voor kamers of een hotel. Wel belangrijk om vooraf te bezien hoe ver je moet lopen naar een restaurant wanneer je voor kamers kiest. Ik wisselde tussen de diverse mogelijkheden en kwam over dit traject all in op een gemiddeld bedrag van zo'n 75,00 per dag. Een lunchpakket meenemen is overigens vrijwel altijd mogelijk, wanneer je het vooraf hebt gemeld. Vaak moet je het zelf klaarmaken.

1. Lex groothengel:
    22 juli 2013
    Jo Cees, geinig om je verslagen te lezen , wat een geweldige ervaring zal je op doen, onderweg alle tijd om terug te kijken en weer nieuwe plannen te maken. Veel wandel plezier, geniet met volle teugen en ach een keertje fout lopen is geen ramp weet ik van al mijn GR wandel tochten ben altijd wel ergens gekomen! Tjo Groet lex
  2. Margot en Johan:
    23 juli 2013
    Hoi Cees,

Petje af voor je, we genieten van je reisverhalen en de foto's.
    Dat je nog zin hebt om na het wandelen hiermee aan de slag te gaan Kom je nog wandelaars tegen met dezelfde plannen/route's. Je kunt rustig aan doen want de paus is op reis naar Brazilie . Waarschijnlijk gaat het wereldnieuws aan je voorbij en vul je je dagen met de natuur, slapen en eten regelen.
    We zijn jaloers op je. Geniet en kom tot mooie inzichten onder het wandelen. Groet Johan en Margot