Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
114

Over mij

Nadat ik in het jaar 2000 voor het eerst een meerdaagse wandeltocht in Schotland heb gemaakt met mijn zoon (West Highland Way) ben ik verslingerd geraakt aan de wandelsport met als gevolg dat ik al jaren de wens koester om eens een echt lange tocht te maken. Nu ik begin dit jaar ben gestopt met werken en me super fit voel, ben ik in het voorjaar begonnen met de training voor een voettocht naar Rome. In de voetsporen van Bertus Aafjes en vele anderen. In de fase van oriëntatie ben ik lid geworden van de Vereniging Pelgimswegen naar Rome. Niet omdat ik religieuze overwegingen heb voor mijn reis, maar omdat deze vereniging en met name de leden die met de tocht bezig zijn of deze al hebben volbracht, borg staan voor allerlei nuttige adviezen en tips, ondermeer door een heel handzaam boek waarin de alternatieve routes naar Rome worden beschreven. Je krijgt het boek wanneer je lid wordt van de vereniging.
Je hebt een bestemming nodig, maar uiteindelijk is de reis mijn bestemming.  Ik koos voor Rome omdat ik het gevoel heb dat, bijvoorbeeld, de weg naar Santiago de Compostella nogal platgetreden aan het worden is. Ik zoek liever mijn eigen weg en die mogelijkheid biedt Rome in alle opzichten.
Ondanks mijn niet religieuze overwegingen koos ik er wel voor om gebruik te maken van het pelgrimspaspoort, dat door de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome ter beschikking wordt gesteld. Je weet nooit waar het goed voor is en nu ik een paar weken onderweg ben, heeft dit paspoort zijn nut al meer dan bewezen.

Over mijn reis

Ik koos uit praktische overwegingen voor de meest oostelijke route omdat de passen over de Alpen (Fern pas en Reschen pas) daar het laagst zijn. Mijn knieën zijn namelijk niet mijn beste onderdeel en die hebben het meest te lijden bij hoogteverschillen, met name bij steile afdalingen.
Globaal ziet mijn reis er als volgt uit:
Fernwanderweg E8
Deel 1: Van Nijmegen naar Bad Godesberg (ca. 400 km)
Deel 2: Van Bad Godesberg naar Obernburg (ca. 350 km)
Die Romantische Strasse
Deel 1: Van Würzburg naar Donauworth (ca. 250 km)
Deel 2: Van Donauworth naar Fussen (ca. 215 km)
De Via Claudia Augusta
Van Fussen naar Trento (ca. 341 km)
Wanneer ik dit heb volbracht is het vooreerst genoeg. Ik ben van plan tot Merano of Trento te lopen en dan het eerste deel van mijn voettocht af te sluiten. Ongetwijfeld heb ik na ca. 2,5 maand lopen heimwee naar mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. De winter kan worden gebruikt voor het opvijzelen van mijn Italiaans, want na nu (half juli 2013)  ruim twee weken in Duitsland te hebben doorgebracht vind ik de lokale contacten toch wel heel erg leuk. Ze geven een extra dimensie, met name wanneer je alleen wandelt.

Zoals ik er nu tegen aan kijk volgt het traject Italië, waarvoor ik nog een exacte planning moet maken, in 2014.

Bezochte landen

Ik heb 33 landen (13%) bezocht:

België, Canada, Cuba, Denemarken, Duitsland, Estland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Indonesië, Italië, Kenia, Letland, Macedonië, Mexico, Monaco, Mozambique, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Peru, Polen, Portugal, Rusland, Singapore, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Vietnam, Zwitserland.