Onverwachte ontwikkelingen

Update
180617. Loopdag 47: Rain - Kloster Holzen, 18 km
190617. Loopdag 48: Kloster Holzen – Augsburg, 30 km

Loopdag 47
Overeenkomstig het advies in het routeboek heb ik de eerste etappe van 15 km naar Rain per trein gedaan. Veel kilometers door bebouwing en driekwart over asfalt. Niets aan. Na Rain ben ik voor de eerste keer de Lech overgestoken over een Wasserkraftwerk (foto). Ik heb een 200 km voor de boeg verdeeld over 11etappes, aanvankelijk vrij vlak steeds nabij de rivier, maar later richting Alpen gaat het weer omhoog met drie tot vijfhonderd stijgingsmeters per etappe. Het routeboek spreekt van etappe plaatsen met weinig accommodatie waarvoor tijdig moet worden geboekt. Ik ben van plan de indeling van de etappes aan te passen omdat sommige etappes me te kort zijn. Anderzijds, ze moeten ook niet te lang worden want er wordt de komende week warm tot zeer warm weer voorspeld. Vandaag is het allemaal prima te doen, al zijn de temperaturen nu al aan het stijgen. De dag is eigenlijk wat saai met weinig bezienswaardigheden. Wel passeer ik het beginpunt van de Via Claudia Augusta, een door de Romeinen aangelegde weg, die over de Alpen naar Italië voert (foto’s). Al op tijd kom ik aan bij Kloster Holzen (foto). Vanwege de indeling van de etappes een min of meer verplichte stop. Wel duur. Ik betaal in het kloosterhotel voor een kamer inclusief ontbijt € 91,00. Verreweg de hoogste prijs tot nu toe. Gemiddeld lukt het me vrijwel altijd iets te krijgen van rond de € 40,00 met uitschieters naar beneden tot € 30,00 en naar boven tot € 55,00. Het diner valt in zo’n dure tent dan weer mee met € 22,00 voor twee voortreffelijke gangen.
Bij aankomst vroeg ik aan de receptie om een zachte borstel en een plek (kraan) om mijn schoenen af te spoelen en verder te ‘pflegen’. De ietwat verwijfde receptionist keek mij, met een schuin oog naar een wachtende gast, vol afgrijzen aan en zei ‘das gibt’s hier nicht’. Waarop ik repliceerde dat mijn schoenen mijn meest belangrijke uitrustingstuk zijn en dat de kleur niet meer zichtbaar is door al het stof van de frostwege. Dus ik zei dat ik niet kon geloven dat er in het hele hotel geen zachte borstel zou kunnen worden gevonden. ‘Jullie hebben toch zeker ook personeel dat de kamers schoon houdt’? Voordat het onaangenaam werd bedacht de man zich en beloofde navraag te zullen doen. Een paar minuten later kwam hij ietwat besmuikt een borstel brengen en een doek. Ik mocht gebruik maken van het water in de fontein op de binnenplaats. Ik had een foto moeten maken van de gezichten van de mensen die daar op het terras zaten……. Er was een seminar van BMW. Allemaal mensen met keurige kleding.
Daarna ben ik aan het werk gegaan met de voorbereiding van de rest van mijn reis en daar ben ik niet vrolijk van geworden. Uren plannen en bellen met overigens zeer behulpzame mensen, leveren op dat er in twee etappe plaatsen (voor de kenners Prittrichting en Epfach) als gevolg van ‘volgeboekt’ en/of ‘zugemacht’, niet meer aan een slaapplaats is te komen. Kort door de bocht betekent dit dat ik maar liefst vijf etappes moet schrappen. Na alles nog eens van alle kanten te hebben bekeken ben ik uiteindelijk maar zeer chagrijnig gaan slapen. Morgen maar verder zien.

Loopdag 48
Vroeg op voor mijn doen, want het belooft erg warm te worden. En dat werd het ook. Het water, drie keer spontaan aangeboden in de dorpen, zonder er om te hoeven vragen, was niet aan te slepen. Verder weinig bijzonderheden of het zou de religie moeten zijn (foto’s). De kerk is de Wohlfahrtskirche St. Jacobus und Laurentius die tot de mooiste en meest geliefde Wohlfahrtskirchen in Zuid Duitsland behoort. Mozart heeft hier in 1766 op tien jarige leeftijd mee gedaan aan een orgelwedstrijd. De kerk staat in Biberbach. De naam van dit dorp deed me denken aan Biberkopf, der Franz, uit de prachtige serie Berlin Alexanderplatz, die de VPRO vele jaren geleden uitzond. Ik zie de man zo nog voor me.
Na 30 km was het vandaag op en ben ik in een voorstad van Augsburg op de trein gestapt. Ik had geen zin meer om nog 8 km over asfalt door de hete stad te lopen. Uiteindelijk was ik om een uur of half vier in mijn volledig geautomatiseerde Ibis Budget Hotel, 1,2 km van het hoofdstation. Inchecken, toegang tot het hotel en toegang tot de kamer, alles gaat met toegekende codes, zodra je hebt betaald. Weer een aantal werklozen er bij denk ik dan. Ik heb ook een ontbijt besteld. Ben benieuwd hoe dat morgen gaat.
Ik had vandaag veel tijd om na te denken en ik ben eruit. Noodgedwongen sla ik vijf etappes (ca. 95 km) over. Ik ga morgenochtend met de trein naar Schongau om van daaruit de laatste drie etappes van de Romantische Strasse te lopen. Ik heb alle benodigde accommodatie kunnen boeken. Donderdag, na aankomst in Füssen, reis ik ’s middags per trein terug naar Augsburg om vervolgens komende vrijdag terug te gaan naar Leeuwarden.
Zoals eerder gezegd was ik hier niet blij mee, maar uiteindelijk voelt het toch wel goed waarbij twee factoren een rol spelen. Verhalen van voorgangers geven aan dat de etappes die ik ga missen vrij saai zijn. En niet te vergeten het weer. De komende dagen gaat de temperatuur hier oplopen tot 35 +. Laatste prettige bijkomstigheid is dat de drie nog af te leggen etappes alle drie onder de 20 kilometer liggen. Tenslotte nog dit. Vanochtend kreeg ik een mailtje van Jan Versloot. Hij is met zijn vrouw naar Rome gelopen en heeft dezelfde route gevolgd als ik tot nu toe. Ik ken hem niet persoonlijk, alleen via mail en mijn reisblog, waarvan hij een trouw volger is. Ik had hem gemaild over mijn problemen met de planning, waarop ik vanochtend een mailtje kreeg met een suggestie voor een plan B. Hulde, wat leuk dat dit zo kan werken.
Alles overziend volgt dus aan het eind van de week mijn laatste update.

1. Arno:
    19 juni 2017
    Zo Cees dat gaat wel erg snel. De hitte waar wij op dit moment ook mee 'kampen' is niet echt gezond bij de inspanningen die jij pleegt. Het lijkt mij een wijs besluit. Ga er nog even voor. Denk erom smeren en veel drinken. Succes!
  2. Lia:
    20 juni 2017
    Ach Cees, wat jammer dat alles zo tegen zit. Maar vrijdag thuis is ook heerlijk hé. Daar zal Jeanet ook blij mee zijn. Lopen met die hitte, en ook nog een rugzak meedragen, onmenselijk. Een wijs besluit, goede reis terug. Groetjes, Lia
  3. Thea:
    20 juni 2017
    Goed besluit om met de hitte een aantal routes te schrappen. Ik weet hoe het voelt zit er midden in. Hier in Frankrijk is het momenteel erg warm. Veel drinken dus en niet te veel inspannen.
    Succes nog de komende dagen.
  4. Ad:
    20 juni 2017
    Dag Cees. Wij zijn vandaag weer thuisgekomen. Jammer dat je niet kunt doen wat je je had voorgenomen maar elk nadeel hep z'n foordeel. Zoals Ursul de Geer altijd zei: Het is hier fantastisch!!
  5. Harry meerenga:
    22 juni 2017
    Wat een tocht alleen voor door zetters zoals je zelf top top top. Tot gauw weer in het troelstra park waar we dan weer door de Friese weilanden kunnen lopen We horen en zien het wel groetjes Harry en Heleen hoi
  6. Germain en muike:
    23 juni 2017
    Misschien ben je al weer in Leeuwarden als ik dit mail. Was een mooi reisverslag. Verstandig dat je het rustiger aan gedaan hebt de laatste dagen. Veel te warm.
    Welkom thuis!