Het Odenwald

280713. Loopdag 32, Lindenfels Michelstadt, 18 km
290713. Loopdag 33, Michelstadt Miltenberg, ca. 30 km

Loopdag 31
Je hebt van die dagen ......  Het begon met het ontbijt. Ik houd de dagen van de week niet meer zo bij en kwam er daardoor te laat achter dat het vandaag zaterdag is. Weekend betekent vaak dat het ontbijt later begint. Stond ik om klokslag zeven uur met een ingepakte rugzak klaar, alleen het lunchpakket moest er nog bij, was de deur van het restaurant op slot. Het ontbijt begint vandaag om 8 uur! Shit. Maar ik wil om 08.17 met de trein naar Bensheim. Dat adviseert het routeboek van de E8 omdat het traject tussen Worms en Bensheim uit industriegebied bestaat en daarom wordt afgeraden te lopen.
Dus het ontbijt overgeslagen. De heel vriendelijke serveerster stopt me nog wat fruit, twee broodjes, een pakje yoghurt en een lepel toe. Kom ik op het station, stap in de trein naar Bensheim, kom ik er te laat achter dat er op vrijwel hetzelfde tijdstip twee treinen naar Bensheim gaan. De goede doet er een half uur over en die van mij 5 kwartier met een ommelandse reis langs de Rijn, eerst naar het zuiden via Ludwigshafen en Mannheim, en na de oversteek vervolgens weer hetzelfde stuk naar het noorden. Uiteindelijk vertrek ik door al deze perikelen pas om half tien uit Bensheim, veel te laat voor zo'n warme dag.
Op advies via mijn blog, van Jan en Joke Versloot, boek ik vervolgens per telefoon de komende overnachting bij pension Karina in Lindenfels. Het tij keert, er is gelukkig nog plaats. Er ontspint zich een gesprekje met de uitbater die mij dringend adviseert, bijna opdraagt niet de E8 te gaan lopen omdat het veel te heet wordt, waarop ik besluit de bus te nemen. Hier gaan ze nog, zelfs op zaterdag. Wanneer ik daar één keer in zit vind ik dit eigenlijk maar een slecht idee en besluit uit te stappen, niet de E8 door het bos en de heuvels te kiezen, maar de Nibelungenstrasse te lopen die, getuige de hoogtelijnen op mijn kaart en de rivierdalen, veel minder hoogteverschillen kent dan de E8 en dat past mij vandaag wel. En zo kwam het toch nog goed. Pension Karina is ouderwets goed, prachtig gelegen, enorm gastvrij en met een eigen zwembad waarin ik mij met goedvinden van de eigenaar in mijn shorts (zwembroek vanwege overwegingen gewicht thuisgelaten) in heb laten zakken. Heerlijk!!

Loopdag 32
Ik heb mezelf vanochtend doof gehouden voor de argumenten van de waard om vanwege het weer nog een dag te blijven en ben vertrokken. Niks voortzetting Nibelungenstrasse (lees openbare weg), daar vond ik gisteren uiteindelijk toch niet veel aan, maar gewoon over de E8. En het ging prima. Wel warm, maar lang niet zo heet als verwacht en de markering was uitstekend. Dus een lekker afwisselend dagje met bos, dorpjes, uitzichtpunten en flinke hoogteverschillen. In één dorp hadden ze een feest met grote tent en wielerkoers. Een drukte van belang. De Beierse hoempa klonk me al van ver tegemoet en een bierlucht, niet te geloven. Ze drinken hier en ik geloof met name op het platteland, heel veel bier. Het is ze ook aan te zien. Dikke buiken, koppen en nekken.
Het Odenwald is overigens best mooi (zie foto's). Een oud mannetje sprak me aan en vertelde dat de gastronomie in de regio vroeger van een veel hogere kwaliteit was. Jonge mensen willen de bedrijven van de ouders niet meer overnemen, met name omdat de bedrijven vaak gedateerd zijn en er fors moet worden geïnvesteerd om verder te kunnen. Dit durft de komende generatie niet aan en ze vertrekken vaak naar de stad. Bekend verhaal!
Gezellig hotel vanavond. Het lijkt steeds meer Beiers te worden, al ben ik nu in Frankenland. Ze beginnen me al te vragen of ik aanschuif. Dat doe ik maar niet, want dat zou wel eens kunnen ontaarden in een kater en dat is niet de bedoeling.

Loopdag 33
Ik moet vandaag/de komende dagen aansluiting zoeken met de Romantische Strasse. Dat ga ik vandaag doen door na ca. 8 km, bij Vielbrunn, de E8 definitief te verlaten en recht naar het oosten, richting Maindal, te lopen.
Dit betekent dat ik na Vielbrunn geen routeboek meer heb en volledig ben 'overgeleverd' aan de markering. Ik heb natuurlijk wel een wandelkaart en een kompas. Het stuk gaat flink op en neer en bijna helemaal door het bos. Ik wordt er een beetje nerveus van. Ten onrechte blijkt. Het hele stuk van Michelstadt tot mijn gekozen reisdoel Miltenburg is zo voortreffelijk met een geel vierkant gemarkeerd dat ik het hele stuk ook zonder kaart en kompas had kunnen lopen.
Het ging prima. Het was de hele dag zwaar bewolkt en de temperatuur is verder gedaald tot zeker tien misschien zelfs vijftien graden beneden eergisteren. En dat maakt het allemaal toch wel een stuk gemakkelijker. Het traject van vandaag koste me niet veel moeite, terwijl ik het met de temperatuur van eergisteren super zwaar zou hebben gevonden. Het weer heeft veel invloed maar jullie horen mij niet klagen want het heeft hier ook enorm gehoosd en ik ben tot dusver alle dagen nog nagenoeg droog over gekomen. Afkloppen dus.
Doelstelling voor de komende dagen is om via de fietspaden langs de Main (daar gaat ie weer) donderdag Tauberbischofsheim te hebben bereikt en van daar de Romantische Strasse te gaan lopen.