De kop is eraf

29 juni 2013 - Kranenburg, Duitsland

Update route: 26 juni Vorden Zelhem, 16 km. 27 juni, Zelhem Braamt, 18 km. 28 juni Braamt Tolkamer, 20 km. 29 juni Tolkamer Kranenburg 23 km

Het leven verandert! Het wereldnieuws vervaagt c.q. verdwijnt naar de achtergrond en trivialiteiten als het gewicht van de rugzak of opkomende en gelukkig ook weer verdwijnende pijntjes in nek, rug, schouders, knieën en voeten worden dominante thema's in het leven als wandelaar. Kenmerkend voor de eerste vier dagen waren slecht weer, wennen aan de nogal wat zwaardere rugzak dan tijdens de trainingskilometers en leuke en inspirerende contacten die je zomaar opdoet, hetzij onderweg, hetzij op de overnachtingsadressen. Inclusief de trainingskilometers heb ik er vanaf Leeuwarden nu ca. 350 km. op zitten, vandaar de titel 'de kop is er af'. Vandaag heb ik op de Duivelsberg bij Beek het Pieterpad verlaten en ben linksaf geslagen op de Fernwanderweg E8, richting Aken. Vannacht slaap ik voor het eerst in een hotel (Kranenburg) met wifi, dus een mooie gelegenheid om mijn blog bij te werken. Wordt vervolgd.

1. Jacqueline:
    30 juni 2013
    hoi cees,

een herkenbare foto van de pont! wij hebben daar dit voorjaar met de fietsen in regen en wind staan wachten op de pont, die maar eens per uur gaat (en de vorige was natuurlijk net weg). jouw verhaal klinkt goed, lekker alleen maar bezig met wandelen en alles verder loslaten! wij zijn geen wandelaars zoals je weet, maar bereiken vaak eenzelfde focus op de fiets met zadelpijn, zeemleer, kramp in de handen van het remmen etc.

heel veel plezier! het weer knapt op en je gaat lekker duitsland in nu, gastvrije mensen en heerlijk bier na gedane arbeid. veel liefs en hartelijke groet van klaas, jacqueline
  2. Jorn:
    30 juni 2013
    Caminante,

Mij is eens verteld dat je een onderscheid kunt maken tussen 'blauwe' en 'rode' pijn. Voor de goede orde bij laatstgenoemde moet je stoppen anders wordt het je laatste wandeltocht.

Als pleister op de wonde en ter bemoediging een mooi gedicht van de Spaanse dichter Machado;

Caminante, son tus huellas
    el camino y nada mas

Caminante, no hay camino
    se hace camino al andar

Al andar se hace el camino
    y a volver la vistas atras
    se ve la senda que nunca
    se ha de volver a pisar

Caminante, no hay camino
    sino estelas en la mar

-----------------------------

Wandelaar, je sporen zijn de weg,
    en zij alleen

Wandelaar er is geen weg
    de weg ontstaat in het gaan

Gaandeweg ontstaat de weg
    en als je omkijkt,
    zie je het pad dat nooit meer betreden zal worden

Wandelaar er is geen weg,
    slechts een kielzog in de zee

-----------------------------------

Liefs, Jorn, Marijke, Joe & Filippa
  3. Eppie en Lia:
    1 juli 2013
    Wat fijn om weer even een berichtje van je te krijgen, en te horen dat het goed gaat. Ik heb wel respect voor je hoor, ben soms na 1 uur lopen met Ollie al moe. Heb ook geprobeerd mij in jou te verplaatsen en te denken dat ik ook naar Spanje of Italie zou lopen, maar ik werd er verdrietig van, want ik zou weg lopen van alles wat me lief is, ik ben een vrouw hé, met (denk ik) andere emoties. Veel succes en plezier en het gaat je lukken!
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgend verhaal.
    Groetjes, Lia (en ook vast van Eppie)
  4. Ypie:
    1 juli 2013
    Hoi CeesJ,Lia belde en van haar kreeg ik je 'adres' De eerste probleempjes had je al,maar die zijn er om te overwinnen.De kop is eraf,als het 'nekje' er maar niet afgaat.Je bent een doorzetter dus ik heb er alle vertrouwen in.Succes !!!en Plezier !!!
    Gr. van À en Y
  5. Kris:
    Hoi Cees,

De inloopweek achter de rug, het ritme te pakken, voeten gezet buiten onze landsgrens, kortom: de trip is begonnen! Ik begrijp dat het elke dag met rugzak niet meevalt, maar hoop dat het omringende landschap en de warme maaltijd en een glas pils aan het einde van de dag veel goedmaken.

Geniet van je vrijheid en de wereld om je heen.

We hebben hier thuis een hectische week achter de rug en zullen je vanaf nu vaker volgen en berichten.

PS: Jorn, aanhakend op jou prachtige spaanse woorden: zoals de filosoof B.Springsteen al schreef ' baby we are born to run'!

Liefs Nien, Kris, Lauren en Vera
  6. Loes en Paul:
    1 juli 2013
    Cees,we volgen je avonturen op de voet.Ons past alleen maar nederigheid bij de prestaties die jij gaat leveren.Loes en Paul