Druiven

26 juli 2013 - Worms, Duitsland

Update
240713. Loopdag 28, Bingen Mainz, 35 km waarvan het laatste stuk van  ca. 5 door de buitenwijken met de bus
250713. Loopdag 29, Mainz Oppenheim, 30 km waarvan het eerste stuk van ca 5 door de buitenwijken met de trein
260713. Loopdag 30, Oppenheim Worms, 30 km waarvan laatste stuk van 10 km met de trein vanwege de warmte

De afgelopen drie dagen is het landschap weer flink veranderd. Na Bingen wijken de tot dusver vrij steile hellingen langs de Rijn terug, ook aan de andere oever waar Rüdesheim ligt. Het dal wordt veel breder, de rivier idem dito en voor zover mijn oog dit kon waarnemen stroomt de rivier ook veel minder snel. Logisch ook. Het landschap wordt heuvelachtig; de heuvels zijn lager. Ik loop door een regio die een driehoek vormt tussen Bingen, Mainz en Worms genaamd Rheinhessen, onderdeel van Rheinland Pfalz. Dit gebied wordt omschreven als het grootste wijnbouwgebied van Duitsland. En dat is te zien (foto's). Ieder stadje houdt de komende weken wel een wijnfeest, zo las ik op de vele posters langs mijn route.
Ik heb geen moment spijt gehad van mijn koersverandering. Loopdag 28 leverde verrassend veel Naturschutzgebiet op. De fietspaden die ik volgde liepen vaak langs dijken en omdat die keurig gemaaid waren liep ik daar veel overeen met een mooi uitzicht over het verder vooral agrarisch getinte gebied met veel graan en fruitbomen. Meer fietsers dan boven Bingen, maar vergeleken met het fietspad langs de Dokkumer Ee op een mooie zomerdag was het rustig. Laten het er vijftig per dag zijn. Wandelaars? Niet één.
Mainz was interessant. Ik heb natuurlijk de Dom bezocht en wat rondgeslenterd.
De loopdagen 29 en 30 verliepen ongeveer identiek. Tussen Oppenheim en Osthofen had ik nog de mogelijk te kiezen tussen langs de Rijn of meer door de wijngebieden en de stadjes. Ik koos voor het laatste.
En wat had ik weer een mazzel. Loopdag 28 en 29 liep ik met de constante dreiging van onweer in mijn rug. Dus ik heb vaak achterom gekeken. Loopdag 28 bleef het op mijn route uiteindelijk droog en op loopdag 29 barstte het los vlak nadat ik het station in Oppenheim had bereikt. In Worms heb ik nog een tijdje geschuild voordat ik mijn hotel kon gaan zoeken. Ook hier kan ik gebruik maken van het spoor en heb ik twee nachten geboekt. De etappeplaatsen zijn gemakkelijk te bereiken per trein en ik kon vandaag daarom vanaf Oppenheim met een lichte rugzak lopen. Erg prettig met dit weer, want mensen wat heb ik het vandaag, ondanks de lichte bepakking en een vroeg vertrek, verschrikkelijk warm gehad. De weersverwachting gaf 35 graden aan, maar naar mijn gevoel zaten we daar voor het middaguur al boven. Vanochtend ging er tussen de drie en vier liter water in en nog had ik het gevoel dat ik uitgedroogd was toen ik om een uur of twaalf weer in het hotel was aangekomen.
Omdat het steeds maar warmer werd heb ik er voor gekozen niet meer dan 20 kilometer te lopen en ben ik in Osthofen, 10 kilometer voor Worms, op de trein gestapt. Bijkomend voordeel was dat ik vanmiddag in Worms heb rondgekeken, maar daar was het ook erg warm (foto's).
Het goede nieuws (opportunisme troef) is dat ik morgen het bos weer in ga. Vanaf Worms pak ik de E8 weer op en die voert me in het Odenwald. De naam zegt alles. Maar bos geeft schaduw met het perspectief dat ik daardoor wat minder last zal hebben van de warmte. De vooruitzichten voor de komende dagen zijn tussen 35 en 40 graden. Gekker moet het niet worden.
Tot de volgende keer.

1. Ria Spithoven:
    26 juli 2013
    Beste Cees,
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen: lopen met die warmte en met de dreiging van onweer! Gelukkig had je een paar mazzeltjes. Sterkte op je verdere tocht!
    Hartelijke groet, Ria
  2. Jan Versloot:
    26 juli 2013
    Hallo Cees,
    Weer even een reactie uit Nijkerk. Wat ga je snel man en dan met dat warme weer. Petje af hoor. Blijf veel drinken is het advies, wij dronken op een dag in Noord-Italië, 2 jaar geleden, bij temperaturen ook boven de 30gr. samen meer dan 10 liter vocht op een dag. Ik weet niet of je plan is om de E8 tot Obernburg te volgen, maar dan loop je een eind om. Vanuit Worms hebben wij de trein genomen door het industriegebied tot Bensheim. Vandaar door het mooie Odenwald via Lindenfels met een heerlijk pension Haus Karina naar Vielbrunn en toen eigen route langs de Main naar Wertheim. Daar kan je de Tauber oppikken en de Romantische Strasse gaan volgen. (Het is maar een idee, hoor).
    We blijven je volgen en kijken iedere keer weer uit naar je avontuurlijke verhalen over jouw ervaringen tijdens de voetreis.
    Vriendelijke groet,
    Jan & Joke Versloot
  3. Germain en muike:
    Lieve Cees,
    Prachtige tocht deze laatste dagen.
    Het weer heeft zijn voor en nadelen.
    Rustig en misschien meer,op andere tijden lopen, zodat het,te doen blijft
    Ook hier tropisch met nu af en toe een bui.
    Succes.

Wij lezen met plezier dit reisverslag.
    Lieve groet, Muike.
  4. Dick Beumer / Gorredijk:
    27 juli 2013
    Blijf drinken Cees en het hoofd koelhouden.
    Maar in de bossen gaat dat lukken denk ik. Groet en succes. Dick
  5. Ad:
    27 juli 2013
    Hoi Cees, hou jezelf in toom. Een (letterlijk) warme groet uit Lohmar bij Keulen van A&A
  6. Arno:
    28 juli 2013
    Lees net in de krant 'Warmterecord lonkt in Duitsland, 40,2 graden'. Vroeger zou het me worst wezen. Ver van m'n bed. Nu moet ik direct aan jou denken. Doe rustig! Ik bel Rome wel dat je wat later komt.
  7. Jorn:
    28 juli 2013
    Het Franse Vreemdelingenlegioen doet het onder deze omstandigheden wat rustiger aan. Ontzie jezelf een beetje EN draagt een hoofddeksel. Groot respect voor je doorzettingsvermogen
  8. Ursula Draaijer:
    29 juli 2013
    Hallo Cees,

Ik zie nu pas dat je een reisblog bijhoudt. Wat onzettend leuk! Ik neem vanavond even de tijd je verhalen te lezen. Heel veel succes en groet Ursula